Estágio supervisionado: relato de observação e regência numa escola de ensino fundamental em Tauá-CE, Brasil
DOI:
https://doi.org/10.48017/dj.v8i1.2304Keywords:
Ensino-Aprendizagem, Ensino de ciência, Vivência da prática.Abstract
The supervised internship aims to instruct the academic in the exercise of teaching, as well as conjecture about future performances as a teacher. The objective of the work is to outline the observations made during the observatory internship as well as the teaching practice. The internship was carried out in an elementary school in the city of Tauá-CE, in the 6th grade A and B. It was used as a technological tool and pedagogical support in the teaching/learning process: data show, notebook, laser, interactive images, video and application of a didactic game addressing the themes: the structures and dynamics of the earth and the relationships between biotic and abiotic factors to help students understand the content studied in the classroom, with reference to the book Companhia das Ciências 6º ano, ed Saraiva, 4th ed-2015. Most students consider 55.55% excellent performance by the intern, 11.11% average, 33.33% good, and 0% bad. 6th year B students consider 89.66% excellent performance by the intern, 0% average, 10.34% good 0% bad. The research showed that 100% of the students consider that the content of the classes was passed on clearly and that they used different tools to teach. This work will serve as support for the exercise of the teaching profession, where the knowledge experienced in the classroom was important to realize how relevant the teaching profession is and that when the professional finds himself and understands himself in this condition of exercising his future profession, he loses a little of the fear in relation to the new that he seeks.
Metrics
References
Brasil (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf
Brasil (2005). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf
Brasil (2008). Educação. Proibição, equipamento de comunicação, celular, tablet. Lei Nº 14.146, DE 25.06.08 (D.O. DE 30.06.08). https://belt.al.ce.gov.br/index.php/legislacao-do-ceara/organizacao-tematica/educacao/item/5366-lei-n-14-146-de-25-06-08-d-o-de-30-06-08
Brasil (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. MEC, Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file
Brasil. Ministério da Saúde (2012). Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprovar as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Internet]. Diário Oficial da União, nº 12, 13 jun 2013. 2012. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html
Ceará (2007). VOLUME 01: Projeto Político pedagógico: Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas - Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da FAFIDAM. p83. Limoeiro do Norte-CE. http://www.uece.br/wp-content/uploads/sites/35/2018/03/projeto_pedagogico_ciencias_biologicas.pdf
Ceará - Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. (2009). IPECE. https://www.ipece.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/45/2018/09/Taua_2009.pdf
CNE/CES, Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. (2002). Resolução CNE/CES 7, de 11 de março de 2002. Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Ciências Biológicas. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES07-2002.pdf
CNE/CP, Conselho Nacional de Educação/Concelho Pleno. (2002). Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso em 20 de abr. 2019
CNE/CP, Conselho Nacional de Educação/Concelho Pleno. (2002). Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf
Ferreira, V. F. (1998). As tecnologias interativas no ensino. Química Nova, 21(6), 780-786, dez./mar. 1998. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-40421998000600019
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. (17ª ed). Paz e Terra. http://www.letras.ufmg.br/espanhol/pdf/pedagogia_do_oprimido.pdf
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia Saberes necessários á prática educativa. (25ª ed). Paz e Terra. http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/4-%20Freire_P_%20Pedagogia%20da%20autonomia.pdf
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. (4ª ed). Atlas. http://www.uece.br/nucleodelinguasitaperi/dmdocuments/gil_como_elaborar_projeto_de_pesquisa.pdf
Google Maps, (2019). Tauá CE, Aiuaba, CE. https://www.google.com/maps/dir/Tau%C3%A1,+CE,+63660000/Aiuaba,+CE,+63575000/@6.2895742,40.4803141,10z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x7981f5e5dd26ed9:0x852be5ade2b98798!2m2!1d40.2935452!2d6.0076879!1m5!1m1!1s0x7988676c9659a43:0x6934a5b7207feff2!2m2!1d40.1181793!2d-6.5716166!3e0
Goulart, N. M. R. (2010). O impacto da inclusão tecnológica na instituição de educação infantil: A história que mudou a face de uma escola. [Monografia - Graduação em Pedagogia/Licenciatura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS]. https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/39551/000825113.pdf?...1
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020). Tauá. https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/taua/panorama
Lima, M. A. (2013, 23-26 setembro). Estágio supervisionado na educação infantil: implicação na formação inicial. Título [Apresentação oral]. XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE, Pontifícia Universidade Católica do Parana. Curitiba. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7930_5005.pdf
Lima, M. S. L. (2008). Reflexões sobre o estágio/ Prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educacional, Curitiba, 8(23), 195-205, jan./abr. 2008. https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/4015/3931
Melo, J. A. C. de, Marinho. R. O. de., & Silva. F. A. F. (2016, 13-16 julho). Estágio supervisionado: relato de regência numa escola da rede pública de ensino fundamental do estado de Alagoas [Apresentação PÔSTER]. Educação Matemática na Contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo – SP. http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4947_3578_ID.pdf
Passerini, G. A. (2007). O estágio supervisionado na formação inicial de professores de matemática na ótica de estudantes do curso de licenciatura em matemática da UEL. [Dissertação - Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina]. Biblioteca Digital da Universidade Estadual de Londrina. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000126402
Pimenta, S. G. (2010). O estágio na formação de Professores: unidade teoria e prática? (9ª ed). Cortez. http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/cp/arquivos/612.pdf
Ribeiro, C. V. S., & Mancebo, D. (2313). O Servidor Público no Mundo do Trabalho do Século XXI. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(1), 192-207. 2013. https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000100015
Schneider, E. M., Fujii, R. A. X., & Corazza, M. J. (2017). Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), 5(9), 569-584, dez. 2017. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/157/100
Silva, L. V. B. da., Monte, M. J. do., Galvão, N. M. S. dos., & Correia, J. J. A. (2017). Características Qualitativas da Pesquisa Científica: Uma visão para pesquisas qualitativas e quantitativas. Id On Line Rev. Multidisciplinar e de Psic, 11(35), 607-614, maio. 2017. https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/590/1068
Silva, M. F. A. da., & Guidotti, V. (2019). Relatório de estágio supervisionado: anos iniciais do ensino fundamental. Join, VI encontro internacional de jovens investigadores, 1-12. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/join/2019/TRABALHO_EV124_MD1_SA33_ID675_21082019105436.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elivan Custodio Araujo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Diversitas Journal expresses that the articles are the sole responsibility of the Authors, who are familiar with Brazilian and international legislation.
Articles are peer-reviewed and care should be taken to warn of the possible incidence of plagiarism. However, plagiarism is an indisputable action by the authors.
The violation of copyright is a crime, provided for in article 184 of the Brazilian Penal Code: “Art. 184 Violating copyright and related rights: Penalty - detention, from 3 (three) months to 1 (one) year, or fine. § 1 If the violation consists of total or partial reproduction, for the purpose of direct or indirect profit, by any means or process, of intellectual work, interpretation, performance or phonogram, without the express authorization of the author, the performer, the producer , as the case may be, or whoever represents them: Penalty - imprisonment, from 2 (two) to 4 (four) years, and a fine. ”