Development of Technological Educational Products for teaching environmental sciences

Authors

  • José Macio Rodrigues Federal University of Pernambuco
  • Maristela Souza da Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Rayza Laurindo Domingos Federal Rural University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2467

Keywords:

Learning Objects, Meaningful Learning, Innovation

Abstract

Technological educational products have gained prominence and become strong allies in the teaching of environmental sciences, especially by the pandemic context and environmental degradation that we are experiencing.  In face of this ecological, social and political problematic, this article was part of a research of the Post-Graduation Course in National Network for the Teaching of Environmental Sciences of the Federal University of Pernambuco (PROFCIAMB/UFPE) that has as a prerequisite for its conclusion the production of a technical and technological product. Thus, the objective of this work is to present three educational technological products that were produced in order to develop socio-environmental awareness in students, they are: an application, a blog and a digital booklet, which were applied in elementary school in three public and private schools, based on the BNCC and the SDGs, with the main theoretical framework: Ausubel (1980) and Braga; Pimentel; Dotta (2012).The methodology used was a quali-quantitative research with participatory nature and the products were developed in a multidisciplinary perspective. Based on the research and observations of the applications of educational technological products in different contexts and methodologies it was possible to verify that the products were well evaluated in the communities where they were applied, bringing positive experiences in the process of teaching and learning.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Macio Rodrigues, Federal University of Pernambuco

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Ciências e Letras de Caruaru, especialização Lato Sensu em Coordenação Pedagógica e Gestão Escolar pela Faculdade Salesiana do Nordeste e pós-graduação Lato Sensu em Psicopedagogia institucional e Clínica pela Faculdade Anchieta do Recife. É mestre pelo Programa de Pós-graduação em Rede Nacional do Ensino de Ciências Ambientas da Universidade Federal de Pernambuco.

Maristela Souza da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Licenciatura Plena Ciências - Habilitação Biologia pela Universidade de Pernambuco e Pedagogia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Especialização em Ensino da Biologia pela Universidade de Pernambuco; Perícia e Auditoria Ambiental pela Faculdade Frassinetti do Recife. Mestrado em Ensino das Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professor da Prefeitura Municipal do Paulista e professor da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco.

Rayza Laurindo Domingos, Federal Rural University of Pernambuco

Pós-graduada em Tópicos Especiais em Matemática pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto, possui capacitação em Educação Especial e Inclusiva pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto. Licenciada em matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestranda em Ensino das Ciências Ambientais pelo Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional Ensino Das Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Pernambuco. Atuante como Professora de Matemática no Colégio Saber com o público do Ensino Fundamental - anos iniciais.

References

Ausubel, D. P., Novak, J. D.; Hanesian, H. (1978). Educational psychology: a cognitive view. (2ª Ed.). Holt.

Ausubel, D. P., Novak, J., Hanesian, H. (1980). Psicologia Educacional. Interamericano.

Braga, J. C., Pimentel, E., Dotta, S. (2012, 17 julho) Desafios para o Desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem Reutilizáveis e de Qualidade.Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação Desafie, Brasília DF. file:///C:/Users/PC/Downloads/2779-4747-1-SM.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Produção Técnica. Brasília, 2019. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-producao-tecnica-pdf/

Secretária da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. (2017). http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/

Carvalho, I.C.M. (2012). Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico.(6°ed.). Cortez.

Conte, E., Ourique, M. L. H., Basegio, A. C. (2017). Tecnologia assistiva, direitos humanos e educação inclusiva: uma nova sensibilidade. Educação em Revista, (n. 33), p.163.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. p. 39 e 86.

Lara, A. E., Sousa, C. M. S. G. (2020, 25 agosto). O processo de construção e de uso de um material potencialmente significativo visando a aprendizagem significativa em tópicos de colisões: apresentação de slides em um ambiente virtual de aprendizagem. Experiências em Ensino de Ciências, v. 4, (nº2), pp. 61-82.

Masini, E. F. S., Moreira, M. A. (2006). Aprendizagem significativa: a teoria de aprendizagem de David Ausubel. (2ª ed.). Centauro Editora.

Mello, C. M. C., Sganzerla, M. A. R. (2013). Aplicativo android para auxiliar no desenvolvimento da comunicação de autistas. Nuevas Ideas en Informática Educativa,v. 9, pp. 231-239.

Minayo, M. C. de S. (1997). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (7ª ed.). Vozes.

Oliveira, A. A. S., Omote, S., Giroto, C. R. M. (2008). Inclusão escolar: as contribuições da educação especial. Cultura Acadêmica.

Rocha, E. F., Castiglioni, M. C. (2005, 01 setembro). Reflexões sobre recursos. Revista Terapia Ocupacional, v. 16, (nº 3), pp. 97-104.

Tavares, R. (2008). Aprendizagem significativa e o ensino de ciências. Ciências & Cognição, v. 13, (nº 1), pp. 94-100.

United Nations. (2020). Sustainable development goals.https://sdgs.un.org/.

Published

2023-07-31

How to Cite

Macio Rodrigues, J., Souza da Silva, M., & Laurindo Domingos, R. (2023). Development of Technological Educational Products for teaching environmental sciences. Diversitas Journal, 8(3), 2981–2990. https://doi.org/10.48017/dj.v8i3.2467

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 

You may also start an advanced similarity search for this article.