Perceptions of the Environment in children’s drawings and speeches

:Issues for thinking about Environmental Education

Authors

  • ORLANE FERNANDES SILVA UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS
  • ADELMO THE FEDERAL UNIVERSITY OF ALAGOAS

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v9i4.3069

Keywords:

Children, Environment, Environmental Education

Abstract

From the perspective of a group of twelve children in a pre-school class, the aim was to elucidate their perceptions of the environment based on their drawings and speeches. The work is configured as a case study with data constructed by listening to the children materialized through commented drawings (Martins, 2010) and interviews with the aid of images (Oliveira, 2015). The study revealed that the children perceive the environment primarily in terms of its natural aspects, but have shown that they understand the relationships of human interdependence in dynamics with the environment, which may indicate the possibility of working with environmental education in childhood that addresses socio-environmental issues in addition to the natural issues pertinent to the environment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

ADELMO, THE FEDERAL UNIVERSITY OF ALAGOAS

PhD in Science Teaching (PPGEC/UFRPE, 2016), Master in Science Teaching (PPGEC/UFRPE, 2011), Specialist in Biology Teaching (UFRPE. 2006) and Degree in Biological Sciences (UFRPE, 2004). Adjunct professor at the Federal University of Alagoas (UFAL) and the Postgraduate Program in Teaching and Teacher Training (PPGEFOP), Arapiraca-AL Campus, teaching Supervised Internships I, II, III and IV (in the Chemistry degree course); Education and the Environment and Knowledge and Methodologies in the Teaching of Natural Sciences I (in the Pedagogy degree course) and Didactics in the Teaching of Sciences and Biology (in the Biological Sciences degree course). Institutional Coordinator of the Institutional Pedagogical Residency Program (PRP 2022-2024). He has experience in teaching and management in basic education, teaching Biology (EM) and Science (EF) (public and private schools) and serving as Deputy Director of the Mons. Manuel Leonardo de Barros Barreto School (public/state). Leader of NAUTILUS - Study and Research Group on the Environment, Complexity and Sustainability. He develops studies and research in the area of Teacher Training, Supervised Internships, Environmental Education and the Teaching of Natural Sciences, focusing on Complexity and Sustainability.

References

Arnholdt, B. M. F., & Mazzarino, J. M. (2020). Formação continuada de professores de educação infantil em Educação Ambiental vivencial: a exploração dos pátios das escolas: . Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 15(7), 134–154. https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.11041.

Alves, R. (2018). A educação dos sentidos: conversas sobre a aprendizagem e a vida. (1ª ed.). Planeta.

Biss, L. C. (2021). Educação Ambiental: o papel dos pedagogos na formação continuada em serviço de professores e educadores dos Centros Municipais de Educação Infantil de São José dos Pinhais. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/73300/R%20-%20D%20-%20LIARA%20CRISTINA%20BISS.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Barros, M. (2018). Cantigas de um passarinho à toa. (1ª ed.). Companhia das Letras.

Baumann, Z. (2021). Tempos líquidos. (1ª ed.). Zahar.

Bee, H. & Boyd, D. (2015). A criança em desenvolvimento. (12ª ed.). Artmed.

Freire, H. (2013). Educação verde crianças saudáveis: ideias e práticas para incentivar o contato de meninos e meninas com a natureza. (1ª ed.). Cultrix.

Freire, P. (2019). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. (74ª ed.). Paz e Terra.

Gesser, K. M. B. (2022). A formação continuada do professor da educação infantil em Educação Ambiental: uma proposta dos profissionais da rede municipal de São José dos Pinhais. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/75730.

Guimarães, M. (2020). A Dimensão ambiental na educação. (11ª ed.). Papirus.

Grisi, S. J. F. E. & Escobar, A. M. U. & Gomes, F. M. S. (2018). (1ª ed.). Desenvolvimento da Criança. Atheneu.

Garcia, L. H. M. (2022). Práticas pedagógicas e o cuidado com a natureza na perspectiva de professoras de creche da rede pública de ensino do município de Fortaleza [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará]. Repositório Institucional UFC. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/69250.

Gil, A. C. (2022). Como elaborar projetos de pesquisa. (7ª ed.). Atlas.

Hohmman, M. & Weikart, D. (2014). Educar a criança. (6ª ed.). Fundação Calouste Gulbenkian.

Horn, M. G. S. (2017). Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. (1ª ed.). Penso.

Klein, A. L. (2021). A educação ambiental na educação infantil: construção da infância socioambiental sob o foco das propriedades rurais pedagógicas [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/72753.

Kuhlmann, M.Jr. (2015). Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. (7ª ed.). Mediação.

Kramer, S. & A. P. & Toledo, M. L. P. B. & Barbosa, N. F. (2019). Ética: Pesquisa e práticas com crianças na educação infantil. (1ª ed.). Papirus.

Layrargues, P. P. & Lima, G.F.C. (2014). As Macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, 17(1), 23-40. https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/.

Louv, R. (2016). A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do déficit de natureza. (1ª ed.). Aquariana.

Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (2021). Fundamentos de metodologia cientifica. (9ª ed.). Atlas.

Ludke, M. & André, M. E. D. A. (2022). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. (2ª ed.).

Morin, E. (2020). É hora de mudarmos de via: as lições do Coronavírus (1ª ed.). Bertrand Brasil.

Morin, E. (2022). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. (28ª ed.). Bertrand Brasil.

Morin, E. (2018). Os sete saberes necessários à educação do futuro. (2ª ed.) Cortez.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (1994). Política nacional de Educação infantil. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pol_inf_eduinf.pdf.

Ministério da Educação. (1998). Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. (1ª ed.). Secretaria de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf.

Ministério da Educação. (2017). Base nacional comum curricular. (3ª ed.). Secretaria de Educação Básica. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/.

Martins Filho, A. J. & Prado, P. D. (2020). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. (1ª ed.). Autores Associados.

Martins Filho, A. J. & Delgado, A. C. C. (2018). Da complexidade da infância aos direitos das crianças: pesquisa com crianças e a produção de culturas infantis. Humanidades & Inovação, 5(6), 154-165. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/776.

Martins, R. C. (2010). A organização do espaço na educação infantil: o que contas as crianças? [Dissertação de mestrado em educação, Universidade Federal do Paraná]. Acervo digital da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/24301.

Oliveira, E. M. B. (2015). Ser menino e ser menina: construção das Identidades de gênero em contexto de Educação Infantil [Dissertação de mestrado em educação, Universidade Federal de Alagoas]. Repositório institucional. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3196.

Oliveira, R. B. & Prestes, D. C. (2023). Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 96–119. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14431.

Pedroso, D. S. & Capano, G. (2023). Educação ambiental. (1ª ed.). Pucpress.

Roficce, C. (2016). Crianças e natureza: reconectar é preciso. (1ª ed.). Pandorga.

Pereira, G. P. C. & Deon, V. A. (2022). As concepções de infância e o papel da família e da escola no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação Pública. 22, (5), 1-5. https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/5/as-concepcoes-de-infancia-e-o-papel-da-familia-e-da-escola-no-processo-de-ensino-aprendizagem.

Paro, V. H. (2016). Por dentro da escola pública. (4ª ed.). Cortez.

Pereira, M. H. B. (2015). Educação ambiental e infância. (1ª ed.). Appris.

Rodrigues, D. G. (2023). Educação ambiental à luz do pensamento complexo e da teoria tripolar: ma proposta para professores de educação infantil [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná]. https://pergamum-biblioteca.pucpr.br/acervo/364543.

Rodrigues, D. G., & Saheb, D. (2019). A formação continuada do professor de Educação Infantil em Educação Ambiental. Ciências e Educação, 25(4), 893–909. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/XRYxkfFyTQzqvVcbdZGJqTK/?lang=pt.

Saheb, D., & Rodrigues, D. G. (2023). Formação continuada em educação ambiental para professores de educação infantil na visão da complexidade e da transdisciplinaridade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 18(00), 1–18. https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.15052.

Silva, O. F., dos Santos, A. W., & de Araújo, A. F. (2024). Educação ambiental na formação de Professores de educação Infantil: discussões à luz das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil e do pensamento de Edgar Morin. Bio-grafía, 18(33), 1–10. https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/index.

Silva, O.F, & de Araújo, A. F. (2024). Professora, qual a educação ambiental que se faz na educação infantil?. Educação Em Foco, 27(52), 1–20. https://doi.org/10.36704/eef.v27i52.6669.

Silva, O. F. (2020a). O lugar da educação ambiental na educação infantil: o que dizem as crianças [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal de Alagoas]. Universidade digital. https://ud10.arapiraca.ufal.br/repositorio/publicacoes/3505.

Snicheloto, I. (2019). “Ela é forte porque é, é preciosa!”: relações entre crianças e natureza na educação Infantil. [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal da Fronteira Sul]. Repositório Digital UFFS. https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3662.

Silva, P. A. (2019). As agências e a criação de cultura infantil: vivências e experiências das crianças em uma creche pública de Arapiraca - AL [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Alagoas]. Universidade digital. https://ud10.arapiraca.ufal.br/repositorio/publicacoes/3074.

Sousa, E. L., & Pires, F. F. (2021). Entendeu ou quer que eu desenhe? Os desenhos na pesquisa com crianças e sua inserção nos textos antropológicos. Horizontes Antropológicos, 27 (60), 61–93. https://doi.org/10.1590/S0104-71832021000200003.

Santos, P. O. S. (2020). Infância, políticas públicas e mudanças geracionais: um estudo socioantropológico na zona rural de Orobó [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Campina Grande]. Sistemas de Bibliotecas da UFCG. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/24984.

Silva, O. F. (2020b). A educação ambiental da educação infantil nos documentos curriculares nacionais da infância: conceitos e correntes. [Comunicação Oral]. Congresso Nacional de Educação, Campina Grande. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/67565.

Sauvé, L. (2016). Viver juntos em nossa terra: desafios contemporâneos da educação ambiental. Revista Contrapontos. 16 (2), 288-299. https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/8697.

Santos, A. B. (2018). Somos todos da Terra. Piseagrama, 1(12), 1–15. https://piseagrama.org/artigos/somos-da-terra/.

Tiriba, L. Canal Crias grupo de pesquisa, (2021). Desemparedando as crias protegendo a terra: educação como direito à alegria. [vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/wactch?v=HPn8La297zQ

Tiriba, L. (2018). Educação Infantil como Direito a Alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. (1ª ed.). Paz e Terra.

Toledo, M. L. P. Pátios de escolas de educação infantil: entre o exposto e o escondido, marcas e vestígios. (2017). Educação E Pesquisa, 43(1), 177-198. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201611150588.

Zanon, N. G. (2019). A inserção da educação ambiental em centros municipais de educação infantil em São Carlos-SP: uma análise a partir de uma perspectiva crítica. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista]. Repositório institucional Unesp. http://hdl.handle.net/11449/181065.

Published

2024-11-14

How to Cite

SILVA, O. F., & FERNANDES DE ARAÚJO, A. (2024). Perceptions of the Environment in children’s drawings and speeches: :Issues for thinking about Environmental Education. Diversitas Journal, 9(4). https://doi.org/10.48017/dj.v9i4.3069