Applied Linguistics, Language/Language and Social Practice

A Look at Competition Issues for a Portuguese Language Teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2087

Keywords:

Linguagem, linguística aplicada, contemporaneidade

Abstract

The aim of this article is to analyze 2 (two) contest questions based on AL assumptions, focusing on the treatment of language as a social practice. The cut of the questions was found in the public examination test of the State Department of Education of the state of Alagoas, proposed by BID NOTICE No. 1 - SEDUC/AL, OF DECEMBER 28, 2017, specifically for the position of teacher - specialty: Portuguese. The discussion is composed with, in addition to initial and final considerations, points about language as a guiding assumption for research in AL, based on studies of the dialogical theory of language and some notions of AL. The study points out that the presence of a conception of language/language as a social practice in the approaches proposed by the contest questions is still shy, which gives space for contemporary Applied Linguistics to continue questioning these realities and leading them to the scientific debate aiming at change posture in a markedly traditionalist society.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Silvio Nunes da Silva Júnior, Universidade Federal de Alagoas

Doutor e mestre em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Estágio pós-doutoral na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor substituto da UFAL e da Universidade de Pernambuco (UPE) e professor efetivo da Prefeitura Municipal de Palmeira dos Índios/AL.

References

Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, M. (1998). Questões de literatura e de estética: a teoria do romance (1934-1935). Trad. Bernadini et al. 4. ed. São Paulo: Unesp.

Benveniste, E. (2005). Problemas de Linguística Geral I. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores.

Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus.

Bronckart, Jean-Paul. (2003). Atividade de linguagem, textos e discursos: por um Interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Raquel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC.

Chomsky, N. (1965). Aspects of theory of syntax. Cambridge: MIT Press.

De Certeau, M. (1996). A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes.

Faraco, C. (2009). Linguagem e Diálogo: As idéias lingüísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial.

Ferreira, S. B. (2015). Reflexões sobre a compreensão responsiva ativa de alunos de EJA: um olhar a partir de práticas de letramento. Dissertação (Mestrado em Linguística), Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas.

Halliday, M; Hasan, R. (1989). Language, Context and Text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press.

Kleiman, A. B. (1991). Introdução e um Início: A Pesquisa Sobre Interação e Aprendizagem. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, S.P., v. 18, p. 5-14.

Luz, L. S. F. (2017). Práticas linguístico-discursivas em consígnias e as identidades do docente na constituição de saberes: estudo interpretativo em turmas de Letras Ead do Ifal. Dissertação (Mestrado em Linguística), Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas.

Moita Lopes, L. P. (2009). Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: Pereira, R. C; Roca, P. (Org.) Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, p. 11-24.

Moita Lopes, L. P. (Org.). (2006). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial.

Morin, E. (2000). Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand.

Rampton, B. (2006). Continuidade e mudança nas visões de sociedade em lingüística aplicada. In: Moita Lopes, L. P (Org.). Por uma lingüistica aplicada INdisciplinar. São Paulo SP: Parábola Editorial, 109-128.

Santos, M. V. S. (2017). As constituições do Ethos especular de estudantes estrangeiros/as no aprendizado de português como segunda língua dentro de uma perspectiva dialógica de ensino. Dissertação (Mestrado em Linguística), Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas.

Saussure, F. (2006 [1016]). Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix.

Signorini, I. (1998). Do residual ao múltiplo e ao complexo: o objeto da pesquisa em linguística aplicada. In: Signorini, I.; Cavalcante, M. (Orgs.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado das Letras, p. 99-110.

Signorini, I. (1995). Letramento e legitimidade de poder em contextos institucionais. DELTA. Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 11, p. 185-200.

Silva, R. F. (2018). Identidade e responsividade: uma análise das constituições identitárias responsivas de um professor língua portuguesa de uma escola pública da cidade de Maceió - AL. Dissertação (Mestrado em Linguística), Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas.

Volochinov, V. (2017). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34.

Zozzoli, R. M. D. (2012). A noção de compreensão responsiva ativa no ensino e na aprendizagem. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 7, p. 253-269.

Zozzoli, R. M. D. (2015). Conhecimentos linguístico - discursivos na sala de aula de língua portuguesa: desenvolvendo táticas para desobedecer a propostas prontas. Revista Leia Escola, v. 14, p. 40-50.

Published

2022-07-02

How to Cite

Silva Júnior, S. N. da, & Santana, M. G. (2022). Applied Linguistics, Language/Language and Social Practice: A Look at Competition Issues for a Portuguese Language Teacher. Diversitas Journal, 7(3). https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2087

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.