Vol. 1 No. 3 (2016): Teaching and practice: maintaining quality is the challenge

					View Vol. 1 No. 3 (2016): Teaching and practice: maintaining quality is the challenge

We present another edition of the Diversitas Journal, this time volume 1, number 3, of 2016, published by the State University of Alagoas (ISSN 25255215), with the theme Teaching and Practice: Maintaining Quality is the Challenge. This edition addresses the challenges faced by educators and institutions in the pursuit of excellence in teaching, highlighting the importance of innovative pedagogical practices and continuous training strategies.

The articles in this edition explore how the integration of theory and practice can contribute to improving the quality of teaching, promoting more meaningful learning aligned with contemporary demands. Additionally, case studies are presented to illustrate successful initiatives in the educational field, showcasing the positive impact of collaborative and interdisciplinary approaches.

The publication also emphasizes the need to invest in the training of educators, ensuring they are prepared to tackle the challenges of a constantly changing world. The quality of teaching is presented as a central element for social and economic development, reinforcing the role of education as a driver of progress.

With a reflective and practical approach, this edition of the Diversitas Journal invites readers to rethink the role of education in building a more inclusive and sustainable future. It is essential reading for educators, policymakers, and all those committed to improving the quality of teaching.

Published: 2017-02-10

Editorial

  • Editorial

    José Crisólogo de Sales Silva, Ricardo Santos de Almeida
    250-252
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.330

Agricultural Sciences

Ciências Biológicas

Health Sciences

Education and Teaching

  • A educação como fetiche da mercadoria

    José Bezerra da Silva, Max Silva da Rocha
    304-309
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.392
  • A monitoria na disciplina Organização do Trabalho Acadêmico: articulando teoria e prática no curso Geografia Licenciatura EaD UAB/UFAL

    Michelle Emanuelle Silva, Ricardo Santos de Almeida, Cirlene Jeane Santos e Santos
    310-320
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.326
  • Alquimiando a Química: um pouco de sua história

    Ailson Darlan Sales Ferreira
    321-325
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.381
  • As políticas de formação docente e suas implicações no contexto educacional em Arapiraca/AL

    Clesivaldo da Silva, Maria do Socorro Barbosa Macedo
    326-329
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.405
  • Geodiagnose institucional da Escola Estadual Dr. Carlos Gomes de Barros da cidade de União dos Palmares-AL

    Marcio Emidio da Silva, Josecleide Maria da Silva, Edna Augustinho Sena, Sirlange Soares da Silva Brito, Everaldo Timóteo da Silva, Salus Manoel Pessoa da Silva
    330-336
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.417
  • Horta escolar agroecológica: alternativas ao ensino de Geografia e consciência ambiental no povoado Jardim Cordeiro, Delmiro Gouveia/AL

    Felipe Santos Silva, Gabriel da Silva Veras, Maria de Almeida Soares, Patrícia Quirino Rocha, José Rodolfo da Silva Santos, Ricardo Santos de Almeida
    337-346
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.200
  • Novas perspectivas da Geografia crítica no ensino e estudo da cidade em sala de aula

    Thais Patricia Paulino da Silva, Maria Augusta da Silva, Lucineide Augusto da Silva, Elayne Cristina Pereira dos Santos, Edjane Melo Gomes, Salus Manoel Pessoa da Silva
    347-352
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.385
  • O ensino e a prática docente na Escola Monsenhor Clóvis Duarte de Barros

    Reynaldo Daivyd Lopes da Silva, Maria Sônia Moura dos Santos, Maria Camila Nunes da Silva, Izabelly Alves Lopes, Ana Paula Nunes, Claudionor de Oliveira Silva
    353-360
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.390
  • O processo de ensino aprendizagem da matemática: uma análise do aluno

    José Erlandson Kaique Lima dos Santos, Gêrlan Cardoso da Silva
    361-365
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.423
  • O processo de ensino aprendizagem de língua inglesa: através das tecnologias digitais de informação e comunicação

    Gerlan Cardoso da Silva
    366-370
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.422
  • Professor de matemática: uma estratégia de ensino no fazer ensinar da matemática

    Allan Gomes dos Santos
    371-379
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.322
  • Um estudo sobre a educação escolar quilombola no estado de Alagoas

    José Bezerra da Silva, Max Silva da Rocha
    380-389
    DOI: https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v1i3.393

Applied Human and Social Sciences