Vol. 7 No. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade

					View Vol. 7 No. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade

With immense pleasure we bring you another Diversitas Journal issue. In this number 3 of volume 7, 62 articles of great care and responsibility by our authors in several universities spread across Brazil are presented. We travel through Biological, Agricultural, Environmental, Human Sciences, and continue with Linguistics, Education and Teaching, and we have a discussion in the self-interview format.

We hope that our themes presented will be of interest to you, for the good of society as the result of those who focus on building a better world, offering their knowledge and their personal and research group time.

Editorial Team

Published: 2022-07-02

Agricultural Sciences

  • Characterization and genetic divergence of ‘crioulas’ varieties of bean

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2314
    José Abílio Ferro Bisneto, Daniella Barros Teixeira, Rodrigo Gomes Pereira, Marcelo Cavalcante, João Bosco Silva Júnior
  • Free cyanide in tucupi samples sold in Santarém-PA, Brazil

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1919
    Marcia Mourão Ramos Azevedo, Igor Feijão Cardoso, José Augusto Amorim Silva do Sacramento, Emerson Cristi de Barros, Arthur Abinader Vasconcelos, Paulo Sérgio Taube Júnior
  • Use of Calotropis procera to control Meloidogyne incognita race 2 in tomato

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2074
    Natalia de Jesus Ferreira Costa, Carmem Dolores Gonzaga Santos
  • Colletotrichum species associated to anthracnose in passion fruit Brazil

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2162
    Jackeline Laurentino, Luiz, Silva-Cabral, Costa, Lima, Assunção
  • First report of Meloidogyne javanica on Celosia argentea in the Northeast of Brazil

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2326
    Mayara Castro Assunção, Francisco Jorge Carlos Souza Junior
  • Germination and post-seminal development of cambuí (Myrciaria floribunda (H. West Ex Willd.) O. Berg.) in vitro

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2283
    Hilda Rafaella da Silva Santos, Leila de Paula Rezende, Tatiana de Lima Salvador, Ana Rosa de Oliveira Farias, Débora Sofia Pimentel de Oliveira , Eurico Eduardo Pinto de Lemos
  • Inventory of social stingless nests in an anthropized area

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1810
    Jamynne Mattos Albernaz, Carlos Alfredo Lopes de Carvalho, Fabiane de Lima Silva, Anderson Cristiano Neisse, Irana Paim Silva, Maria Angélica Pereira de Carvalho Costa, Cerilene Santiago Machado, Geni da Silva Sodré

Ciências Biológicas

Environmental Sciences

  • Impactos socioambientais de parques eólicos no Brasil uma revisão da literatura

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2004
    Luzia Ferreira da Silva, Romário Nunes da Silva, Horasa Maria Lima da Silva Andrade, Luciano Pires de Andrade
  • Estimativa teórica de geração de biogás do futuro aterro sanitário da microrregião das chapadas do alto Itapecuru - MA

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1908
    Maria Clara Oliveira da Silva, Tiago Sandes Costa, Francisco Pereira da Silva Júnior

Health Sciences

  • The perception about the relationship of testosterone and well-being in the promotion of balance in female health

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2063
    Sâmela Aparecida Oliveira Souza, Luana Pereira Ibiapina Coêlho , Allan Bruno Alves de Sousa Santos
  • Os Impactos da Pandemia na Saúde Mental de Estudantes de Ciências da Saúde The impacts of COVID-19 pandemic on the mental health status of students of health occupations.

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2111
    Bianca Seixas Campêlo, Weslayne Medeiros da Silva, Jefferson Cavalcante de Lima, Mara Cristina Ribeiro, Juliane Cabral Silva, Adriane Borges Cabral

Applied Human and Social Sciences

  • A importância dos conteúdos geomorfológicos no cotidiano da cidade uma análise do livro didático do 6º ano

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1823
    Jaelson Lopes, Claudia Aquino
  • The Global Mineral Production Network and the asbestos mineral corridor in the Sertão Alagoano

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2032
    Jackson Belo Pereira, Matteus Freitas de Oliveira

Education and Teaching

  • The Modeling the anatomophysiology of the breast glands as a strategy for remote biology teaching

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2048
    Lais Tener Lima, Amanda Tener Lima, Luciana Tener Lima, Heloísa Barbosa Gracindo, Adevan dos Santos Nicandido Filho, Daniella de Souza Santos
  • A relevância da formação inicial e continuada para o processo de constituição do professor crítico-reflexivo

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2144
    Cindia Maria Braga Albuquerque
  • Aspectos da educação ambiental em duas escolas de Aracaju/SE

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1761
    Denis Rocha Calazans, José Gicelmo Melo Albuquerque, Elton Barros do Nascimento, Helder Henrique Jacovetti Gasperoto, Diana Socorro Leal Barreto
  • Care during the pandemic: na approach to mental health for the elementary school students

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2169
    Érika Sirqueira Cesário Gomes, Dayane dos Santos Silva, Natália Alice Silva, Claudimary Bispo dos Santos, Jaqueline dos Santos Ferro
  • “It is necessary to break the patterns, it is necessary to open discussions...”: Human rights, teaching and gender and sexuality dissidences

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2088
    Ariane Rafaela de Freitas, Patrícia Fortes de Almeida
  • PRELIMINARY STUDY ON REMOTE TEACHING OF CHEMISTRY IN BASIC EDUCATION DURING COVID-19

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1864
    José Ilson da Silva, Luan Silva dos Santos, Ericleia da Silva Oliveira, Juliana dos Santos Natividade, Vanilson da Silva Santos, Lady Jane Farias de Lima, José Atalvanio da Silva
  • Ginástica laboral: as contribuições da teoria freiriana e da concepção construtivista de Antoni Zabala

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2141
    Josimar Barbosa dos Santos, Edel Alexandre Silva Pontes Pontes, Eduardo Cardoso Moraes
  • Impactos da Covid-19 na frequência de estudantes em uma escola de educação básica em Arapiraca-AL

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2308
    Edlânia Nunes dos Santos, Valdelice Ferreira dos Santos, Teresa Cristina Gomes Oliveira, Josefa Eleusa da Rocha
  • Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2083
    Gleisiane Silva Batista, Sanadia Gama dos Santos
  • Jovens e Adultos no Semiárido Alagoano mediações e táticas cotidianas de resistência ao analfabetismo

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2044
    Lucas Pereira da Silva, Marinaide Lima de Queiroz Freitas
  • Multimodalidade: concepções e saberes dos professores dos anos iniciais

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2059
    Isabel lopes Fonseca, Erisson Jordan Ferreira Fonseca, Elizate Santos Balbino
  • O lugar nas aulas de geografia: a perspectiva dos educandos de uma escola de Garanhuns - PE

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.1714
    Clelio Santos, Areli Andrade, Diana Souza
  • Plant pigments: a teaching alternative in plant physiology classes using the paper chromatography technique

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2043
    Leonardo da Silva Santos, Giselle Silva de Souza, Dacio Rocha Brito
  • Representações sociais pelos povos indígenas Xucuru-Kariri Contributos curriculares para a Matemática

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2047
    Natercia de Andrade Lopes Neta, Maria Elvira de Siqueira Faustino Ferreira, Vandeilton Galdino Ciriaco
  • Ser mulher em exatas representações desenvolvidas no ambiente escolar

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2046
    Cristiane Cabral Teixeira da Silva, Andrea Pereira da Silva , Natercia de Andrade Lopes Neta

Linguistics and Literature

  • Fausto Neto e a virada nos estudos da Literatura de Cordel O divisor de águas no Cordel

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2354
    José Nogueira da Silva, Moisés Monteiro de Melo Neto
  • Applied Linguistics, Language/Language and Social Practice A Look at Competition Issues for a Portuguese Language Teacher

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2087
    Silvio Nunes da Silva Júnior, Mariana Galdino Santana
  • Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2363
    Danillo da Silva Feitosa, Flávia Colen Meniconi, Alison Silva
  • Isaías Caminha e Gonzaga de Sá: personagens de Lima Barreto à luz do materialismo lacaniano

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2362
    Maria Betânia da Rocha de Oliveira
  • Operadores argumentativo-discursivos na/para construção de sentidos em “O viés da burrice ou uma questão de deboche”

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2026
    David, Zelinda M. A. Pinheiro

Dossiê Temático- Relatos de experiências no âmbito do PIBID e PRP

  • Apresentação Dossiê: Relatos de Experiências no Âmbito do PIBID e PRP

    Adelmo Fernandes de Araújo, Adriana Cavalcanti dos Santos, Chrystiane Vasconcelos Andrade Toscano, Jacqueline Praxedes de Almeida, Maria Danielle Araújo Mota, Maria Lusia de Morais Belo Bezerra, Wanderson Rodrigues Morais
  • A importância do PIBID na formação dos discentes de Geografia: relatos de experiências na pandemia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2202
    Érico Lima, Paula Lindo, Vanessa Nascimento
  • The Pedagogical Residency and Remote Teaching: The impacts on Chemistry learning in Manaus-Amazonas

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2217
    Renato Ferreira Hosanah, Larissa Martins de Souza, Ercila Pinto Monteiro, Mirela Cristina de Oliveira
  • Pedagogical actions promoted by geography residents in remote education the use of digital tools

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2235
    Maria da Paz da Cruz Vitorio de Oliveira, Marllon Cunha Abreu Rocha, Zig Marley Rose Berg Costa, Luciane Silva de Carvalho, Maria Luzineide Gomes Paula
  • As adversidades do ensino de química durante o período de pandemia da COVID-19: relato das experiências vivenciadas vivenciadas no Programa Residência Pedagógica no estado Amazonas

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2262
    Jardson dos Santos Reis, Douglas Dário Miranda Rabelo, Felipe de Sá Machado, Renato Ferreira Hosanah, Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi
  • Creating podcasts for students with visual impairments during remote teaching

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i2.2241
    Aline Guerrera Santos da Silva, Camila Carvalho Caproni, Carla Aparecida da Costa, Fabiana Lucio de Oliveira
  • Discurso político, ações e estratégias docentes durante a pandemia em uma escola municipal de Fortaleza

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2232
    Roberto Fernandes Soares Soares, Jenifer de Castro Fonseca Fonseca, Marco Aurélio Jarreta Merichelli Merichelli
  • Ensino de História e Direitos Humanos

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2259
    Marcelo Albuquerque, Stéphany Silva, James Santiago, Sheyla Farias Silva
  • Mathematics teacher training in the pandemic legacies of the UFRN Pedagogical Residency Program

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2156
    Luis Fernando, Willemberg, Suzy, Giselle Costa de Sousa
  • Formação docente e ensino remoto emergencial experiências didáticas no Pibid/Sociologia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2216
    Jordânia de Araújo Souza, Júlio Cezar Gaudencio, Leila Samira Portela de Morais, Lúcia de Fátima Santos
  • Gênero textual redação do Enem : sequências didáticas aplicadas por pibidianos no ensino médio

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2227
    Mychel Arthur Martins França, Maria Vitória dos Santos Moura, Iraci Nobre da Silva, Eduardo Leite Oliveira dos Santos, Gisely Martins da Silva
  • Mediação de ensino por meio do aplicativo WhatsApp: reflexões pibidianas

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2272
    Ariane Regina Ribeiro Sapucaia, Cleonice Maria Ferreira de Carvalho, Joel Marcos da Silva Santos, Ricardo Jorge de Sousa Cavalcanti, Maria de Fátima das Montanhas Avelino
  • O documento histórico como instrumento pedagógico possiblidades e experiência

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2261
    Alice Nascimento de Souza, Sheyla Farias Silva
  • O ensino remoto na educação infantil: reflexões sobre o ensino e a aprendizagem no contexto da pandemia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2236
    Denson André Pereira da Silva Sobral, Ellen Carla Gomes dos Santos, Eliada Islley do Vale Silva, Mara Alves Feitoza, Alaine Barbosa da Silva
  • O papel da família na aprendizagem matemática durante o ensino remoto: um relato de experiência na Residência Pedagógica

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2279
    Johnatan Silva dos Santos, Marcos Vinícius de Oliveira da Silva, José da Silva Barros, Simone Silva da Fonseca, Cristiano Marinho da Silva
  • Pibid/Spanish, cultural diversity and decolonial teaching experiences: look at the “other”

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2215
    Flávia Colen Meniconi, Danillo da Silva Feitosa, Andrey Ronald Monteiro da Silva, Lara Beatriz Marques Batista dos Santos, Taynara Grêsse Barbosa da Cunha, Aline Cristina Nascimento de Melo
  • READING PRACTICES IN CHILDHOOD: STORYTELLING AND MEDIATED READING IN PANDEMIC TIMES

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2225
    Cristina Hill Fávero, Yasmin Silva Onofre, Camila Loschi Rosa de Melo, Maxiele Marlúcia Ferreira de Lourdes, Milena Silva e Souza
  • Projeto PSICOVIDA: um relato de experiência vivenciado pelo PIBID biologia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2179
    Carlos Petrúcio Silva dos Santos, Natalia Alice Silva, Dayane dos Santos Silva, Érika Siqueira Cesário, Jaqueline dos Santos Ferro, Claudimary Bispo dos Santos
  • MINING THE HISTORY OF THE CANDENDÊS QUILOMBO: BUILDING NARRATIVES IN ELEMENTARY SCHOOL

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2224
    Cristina Hill Fávero, Gabriela Cristina Vieira, Caroline Mariane Almeida, Bruna Vitória de Carvalho, Tayná Santos Presotti, Vitória Viviane Aparecida de Oliveira
  • Residência Pedagógica em Química: Reflexões sobre os desafios e as vivências na implantação e ambientação durante o período da pandemia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2268
    Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi
  • Ressignificando a Educação Infantil e o Pibid em tempos de pandemia

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2243
    Denson André Pereira da Silva Sobral, Maria Elizabete Gomes, Jáfia Nunes Ribeiro dos Santos, Khadija Xavier dos Santos, Ana Júlia dos Santos Siqueira
  • Gamification as a strategy for teaching Human Evolution

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2213
    Israel Silva Cruz, Bruno Gomes dos Bruno Gomes dos, Ana Cristina Santos Duarte
  • Um relato de experiência sobre a utilização de rubricas no programa residência pedagógica

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2174
    Eliel dos Santos Silva, Eloysa Alves de Almeida, Emily Alves de Almeida, Juliana Oliveira de Santana Novais, Maria Edna Porangaba do Nascimento
  • Vivências docentes em tempos de pandemia: o ensino sobre racismo estrutural na literatura brasileira

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2173
    Adriana Cintra de Carvalho Pinto, Karina Bittencourt dos Santos, Lara Oliveira e Silva

Entrevista

  • Reflexões sobre o processo de formação doutoral: uma peregrinação voluntária

    DOI: https://doi.org/10.48017/dj.v7i3.2288
    Augusto Ferreira Ramos Filho